16 potravinových mýtů, které byly vyvráceny

Dnešní článek je zaměřen na 16 potravinových mýtů, které byly vyvráceny. Vajíčka vás opravdu nezabijí a kafe vám nevyvolá infarkt. Jaké jsou další mýty ohledně potravin a stravování?

Kolem potravin koluje spousty mýtů. Určitě také znáte podobné větičky: „Nejez tolik vajíček, zvyšují ti cholesterol!“, „Ty piješ kávu? A nebojíš se infarktu?“, „Stačí mi energeťák a mám spousty kvalitní energie.“  a podobné. Z tohoto důvodu je dnešní článek věnován 16 potravinovým mýtům ohledně jídla a stravování.

Já osobně jsem se setkala s povídáním o tom, jak jsou vajíčka k večeři pasé. Že kvůli nim budu mít vysoký cholesterol. Nebo, že mám přestat s pitím kávy, abych neměla infarkt. Vyvrácení mýtu ohledně kávy mě potěšilo nejvíc, protože jsem „kafoholik“ a pravidelné pití kávy mi pomáhá zlepšit můj extra nízký tlak.

Ale co další mýt ohledně potravin a stravování?

16 potravinových mýtů

 

1. Mýtus: Vejce zvyšují cholesterol

Pro milovníky vajec mám dobrou zprávu. Vědci konečně vyvrátili fám, že vejce zvyšují cholesterol. Naštěstí tomu tak není a vy si tak můžete v klidu dopřát svou oblíbenou omeletu k večeři.

2. Mýtus: Káva způsobuje rakovinu a je zodpovědná za infarkty

Dlouho se věřilo, že je káva škodlivá. Kolovaly fámy, že pravidelné pití kávy vám přivodí rakovinu nebo infarkt. Naštěstí je i tento fám vyvrácen. Naopak je pití kvalitní kávy bez cukru doporučováno pro snížení rizika cukrovky, žlučových kamenů, Parkinsonovy choroby, demence apod.

Sportovci dokonce pijí kávu pro zahnání chuti na jídlo a pro zrychlení metabolismu. Samozřejmě bez cukru a bez mléka.

16 potravinových mtýů

3. Mýtus: Ořechy z vás udělají tlouštíka

Milovníci FIT jídel vědí, že ořechy škodlivé nejsou. Nyní to potvrdili i vědci. Pravidelná konzumace ořechů přispívá ke správné funkci mozku, srdce, a díky svým cenným látkám snižují ořechy riziko srdečních chorob. Navíc jsou zdrojem zdravých tuků a bílkovin. Pozor však na množství! Všeho moc škodí. Samozřejmě se do zdravé varianty nepočítají ořechy v cukru nebo solené pražené oříšky. Nejlepší jsou neloupané nesolené ořechy.

4. Mýtus: Červené maso zvyšuje hladinu cholesterol

Červeného masa se hodně lidí zříkalo, protože kolovala fáma, že je nezdravé. Konečně je tento fám vyvrácen. Vědci udělali výzkum, kde hodnotili 190 dobrovolníků. Polovina z nich jedla celý měsíc pouze kuřata a ryby a druhá část pouze libové červené maso. Výsledky na konci měsíce byly u obou skupin stejné. U žádné skupiny se neprojevila zvýšená hladina cholesterolu. Jezení červeného libového masa je naprosto v pořádku. Samozřejmě jako u všech věcí – všeho moc škodí, takže s mírou! Pozor i na tučné maso!

5. Mýtus: Džusy jsou skvělou náhradou ovoce

Ovoce je zdravé a každý den bychom měli sníst alespoň jeden kousek. Kolovala fáma, že se dá ovoce nahradit džusem. Těmi kupovanými, ale rozhodně ne, protože obsahují spousty cukrů. Navíc místo ovoce v sobě mají většinou ovocné extrakty nebo koncentráty. Pokud se nechcete vzdát ovocných džusů, ale zároveň chcete udělat něco pro své zdraví, pořiďte si odšťavňovač a udělejte si ovocný nápoj sami. A podle své chuti.

Jen tak pro zajímavost 1 litr Hello 100% ananas džusu v sobě má 32 kostek cukru. Pro srovnání 1 litr Coly má „pouhých“ 28 kostek cukru.

6. Mýtus: Energetické drinky vám dodají kvalitní přísun energie

Moje odpověď – vážně? Energetické drinky vám opravdu dodají energii, ale to je díky velkému obsahu cukrů a kofeinu. Takže nemůžeme říct, že by to byl zrovna kvalitní přísun energie. Jen tak pro zajímavost – 0,5 l Red Bull Energy Drinku v sobě má přibližně 12,5 kostek cukru.

7. Mýtus: Kečup muže chrání před rakovinou prostaty

Ano, i tento mýtus dlouho koloval nejenom v České republice. Bohužel musím zklamat naše pánské polovičky, protože to bohužel není pravda. Kečup, rajčata ani rajské protlaky bohužel nemají vliv na rakovinu prostaty. Rajčata jsou sice silný antioxidant, ale před rakovinou vás neochrání.

8. Mýtus: Vláknina sníží riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku

I kdyby to bylo krásné, není tomu tak. Vědci průzkumem zjistili, že je vláknina sice zdravá, ale riziko rakoviny nedokáže snížit. Ale vlákninu nemusíte zavrhovat úplně. V průzkumu z roku 2019 bylo zjištěno, že vláknina snižuje riziko cukrovky, protože tlumí výkyvy krevního cukru.

9. Mýtus: Plastová prkénka jsou hygieničtější než ta dřevěná

Vědci se domnívali, že jsou plastová prkénka více hygienická oproti těm dřevěným. Důvod byl jednoduchý – plast je totiž jednoduší na údržbu na rozdíl od dřeva, které musí být důkladně očištěno a vysušeno. Opak je ale pravdou. Plastová prkénka mají sice jednoduchou údržbu, ale nožem do nich děláte rýhy, které se hůře čistí a mohou se v nich snáze rozmnožovat bakterie.

10. Mýtus: Brambory se vaří ve studené vodě

Pokud chcete zachovat, co nejvíce vitamínu C, dejte brambory až do vařící vody.

11. Mýtus: Mléko není pro dospělé

Omyl. Mléko je velkým zdrojem vápníku pro děti i dospělé. Pokud však nemáte rádi mléko, můžete vápník získat z máku, špenátu, sezamu, zelí nebo mandlí.

12. Mýtus: Všechna éčka škodí

Ano, „éčka“ jsou sice škodlivá, ale ne všechna. Protože například E330 je kyselina citronová, kterou najdete i v citrusových plodech.

13. Mýtus: Tmavé pečivo je zdravé

Není tmavé pečivo jako tmavé pečivo. Některé pečivo je pouze dobarvováno, aby vypadalo jako tmavé. Zdravější pečivo musí obsahovat 80 % celozrnných obilovin.

14. Mýtus: Mrkev je zdravá pouze v syrovém stavu

Zase omyl. Mrkev je zdravá i ve vařeném stavu. Dokonce vaření mrkvi dodává výživovou hodnotu a je zdravější vařená.

mýty ohledně jídla

15. Mýtus: Vitamín C chrání před chřipkou a nachlazením

Vitamín C je sice pro naše tělo velice prospěšný, ale bohužel vás nezbaví nachlazení ani chřipky.

16. Mýtus: Kuře zbavíte spousty kalorií, když odstraníte jeho kůži

Bylo by to krásné, ale není to tak. Ať už vaříte, pečete nebo grilujete maso s kůží, neovlivníte obsah tuku nebo kalorií. Když necháte kůži na kuřeti, pomůžete tím zachovat přírodní šťávy a jídlo tak bude chutnější a zdravější.

To je z dnešních 16 potravinových mýtů všechno. A jaké potravinové mýty znáte vy?

Sdílej

Napsat komentář