dýně hokaido
BYDLENÍ,  Ingredience

Co vše musíte vědět o dýni Hokaido

Dýně Hokaido je oranžová kráska podzimu. Její zářivě oranžová barva láká nejenom k focení, ale také k přípravě různých pokrmů. Co o téhle podzimní královně musíte vědět, než se vhrnete na jednotlivé recepty

Historie dýně Hokaido

 

Dýně Hokaido získala svůj název podle japonského ostrova, kde byla poprvé objevena. Díky mořeplavcům se dostala do Ameriky a následně také k nám do Evropy. Proč zrovna díky nim? Dýně jsou odolné, takže vydrží i přepravu na širém moři. Zároveň jsou plné vitamínů a živin, které námořníci potřebovali. 

Navíc šlo o cennou plodinu, protože v některých částech země ji používali lidé jako platidlo. 

oranžová dýně

 

Dýni Hokaido můžete ve světě najít i pod názvem Uchiki Kuri nebo Hokkaidó. Patří do rodiny tykve velkoplodé, i když se to podle rozměrů a váhy nezdá. Na rozdíl od svých sester váží pouze okolo 2 kg.

Prospěšná Hokaido

 

Dýně Hokaido je pro naše tělo i žaludek velice prospěšná. Největší předností tohoto druhu je vysoký obsah minerálních látek a vitamínů. Dalším plusem je nízký energetický příjem, takže se stává oblíbenou potravinou fitness jídelníčků. A oblíbená je také pro své zahřívací schopnosti. Proto není žádnou náhodou, že hokaidová sezóna startuje právě na podzim.

Hokaido je bohatá na vitaminy B, C, E, K, ale i na minerály jako je železo, hořčík, sodík, zinek, draslík, sodík. Navíc v sobě ukrývá také betakaroten, který se ve vašem těle mění na vitamin A. A i ten potřebujete, protože jde o antioxidant, který zabraňuje poškozování buněk škodlivými volnými radikály.

V čem je Hokaido prospěšná?

  • Efektivně pečuje o naše srdce díky draslíku.
  • Draslík zajišťuje správnou funkci svalové a nervové soustavy.
  • Vitamin B2 udržuje v kondici naše oči a kůži.
  • B3 zase snižuje únavu i psychické vyčerpání.
  • Dýně Hokaido prohřívá organizmus.
  • Betakaroten chrání naši pokožku před nepříznivými vlivy UV záření a jejím stárnutím.
  • Hokaido posiluje imunitní systém a chrání tělo před viry a bateriemi.
  • Snižuje vysoký krevní tlak.
  • Pomáhá s hubnutím –ve 100 g je pouhých 30 kalorií. 
  • Pomáhá s hydratací, protože je tvořena z 90 % vodou.
dýně Hokkaidó

Největší mýty spojené s dýní Hokaido

 

Mnoho Čechů (a nejenom Češi) dělají spousty chyb. Já patřila kdysi mezi ně. Na internetu najdete spousty mýtů okolo dýně Hokaido.

Hokaido se musí loupat 

Hokaido je jedna z mála dýní, kterou nemusíte loupat. Opravdu. Dá se sníst i se slupkou. Stačí ji jen důkladně omýt. Nevěříte mi? Dloubněte do ní nehtem a uvidíte, že tam bude rýha. Vidíte – nemusíte ji loupat. 

Pečená dýně se slupkou je mnohem chutnější a navíc má více prospěšných látek. 


Dýni nesmíte zamrazit

Další mýtus, na který můžete zapomenout. Pokud chcete Hokaido zamrazit, omyjte ji, důkladně ji osušte, nakrájejte na kousky a vložte do uzavíratelných sáčků. Takto připravenou dýni můžete s klidným srdcem zamrazit. Dýně zmrazením svou kvalitu ani chuť neztratí. 

 

Nejlepší je bez stopky

Tak na tohle rovnou zapomeňte. Ať už si kupujete dýni v obchodě nebo si ji pěstujete sami doma na zahradě, vždy vyberte dýni se stopkou. Dýně s ulomenou stopkou se rychle kazí. Naopak tvrdá a suchá stopka je znamením toho, že je dýně zralá a zdravá. Navíc vám vydrží díky stopce i několik týdnů.

Recepty z dýně Hokaido

 

Z dýně Hokaido můžete připravit slané i sladké dobroty. Nejčastěji se setkáte s pečenou dýní s bylinkami a solí. Já miluji krémovou dýňovou polévku a zamilovala jsem si také dýňovou bábovku. Zkoušela jsem i dýňové rizoto, kuře s dýní a dokonce i dýni na asijský způsob. Tahle podzimní kráska se prostě hodí do každé kuchyně.  

Hokaido můžete použít jako základ svého receptu, ale i jako přílohu nebo doplněk. Díky své skvělé chuti ji nemusíte nijak extra dochucovat.  

Jsem milovnice dobrého jídla a pití. Ve volném čase ráda vařím, vytvářím recepty, tvořím a užívám si života. Vím, že nikdo není dokonalý, ale věřím, že každý může být šťastný.

Komentáře

Komentujte

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

error: Pozor: Obsah je chráněn proti zneužití